Wskazówki dotyczące praw pacjentów

Odpowiedzi na liczne pytania dotyczące funkcjonowania służby zdrowia w czasie pandemii można znaleźć na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta. Chorzy znajdą tam cenne porady dotyczące m.in. uzyskania pomocy medycznej, dostępu do izolatorium i świadczeń medycznych, dokumentacji medycznej.

Poradnik składa się obecnie z pięciu części, ale cały czas jest uzupełniany o nowe informacje.

1. część dotyczy praw pacjenta, teleporad, wizyt domowych, wystawiania recept oraz zwolnień lekarskich.
Link do strony: Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

2. część to odpowiedzi z zakresu: medycyny pracy, terminów składania wniosków, nieuczciwych praktyk związanych z koronawirusem, zakresu pomocy osobom starszym oraz tego, czy można odmówić wykonania testu na obecność koronawirusa.
Link do strony: Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi cz. II

3. część odpowiedzi jest o: używaniu maseczek, dostępie do dokumentacji medycznej oraz dostępie do świadczeń zdrowotnych w czasie epidemii.

Link do strony:Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi cz. III

4. część odpowiedzi to tematy z zakresu: dostępu do dokumentacji medycznej, m.in. czy można zabrać z przychodni oryginał swojej dokumentacji medycznej; prosić o skan dokumentacji, jeśli lekarz prowadzi ją w formie papierowej; czy podczas teleporady możecie upoważnić bliską osobę do wglądu do swojej dokumentacji. A także odpowiedzi na pytania dotyczące izolatorium oraz tego czy pobyt w nim związany jest z poniesieniem kosztów przez pacjenta, w jaki sposób wykupić leki, gdy jesteśmy na kwarantannie oraz co w sytuacji, gdy system eWUŚ nie potwierdza, że jesteśmy ubezpieczeni.
Link do strony: Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi cz. IV

5. część cyklu jest o zdrowiu psychicznym. Można się z niej dowidzieć m.in. czy w stanie epidemii koronawirusa szpitale psychiatryczne przyjmują pacjentów, jakie rzeczy mogą być przydatne podczas hospitalizacji, czy lekarz może odmówić udzielenia przepustki oraz czy można liczyć na pomoc Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego.
Link do strony: Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi cz. V

Pamiętajmy, że pytania dotyczące swoich uprawnień medycznych można zadać Rzecznikowi Praw Pacjenta, dzwoniąc na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i wybierając prefiks nr 2.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp